WEGAŃSKI STROGONOW
weganon 25 października 2020

DSC_0002

Gdy przychodzą chłodniejsze dni, chętniej sięgamy po sycąca i rozgrzewające dania. Najlepsze są jednogarnkowe gulasze i potrawki. Podawane z makaronem, pieczywem lub ziemniakami. Idealne na obiad, ale również na kolacje. Można je zabrać do pracy. Wykonane z warzyw korzeniowych, grzybów, strączków z aromatycznymi przyprawami i ziołami. Lubicie takie dania? Ja uwielbiam.

Taką potrawą jest strogonow, choć prawidłowa nazwa brzmi Boeuf Strogonow. To mariaż kuchni francuskiej i rosyjskiej. To nic innego, jak wołowina w sosie z dodatkami. Jak to bywa z potrawami międzynarodowymi, przepisów jest tyle, ile przygotowujących. Czy jest możliwe przygotowanie wegańskiej wersji tego klasyka? Bez problemu. Obowiązkowe będą pieczarki, cebula, kiszone ogórki i koncentrat pomidorowy. Kolejne dodatki, to inwencja twórcza. Moja polega na dodatku kotletów sojowych. Strogonow może być bardziej wodnisty, lub w formie gęstej potrawki. Wybieram drugą wersję. By wersja roślinna była aromatyczna, dodaję sos sojowy, paprykę w proszku i świeżą, majeranek, suszone grzyby i selera. Taki zestaw jest idealny i rozgrzewający. Ja uwielbiam wcinać z pajdą świeżego chleba.

DSC_0018

SKŁADNIKI:

– 100 g kotletów sojowych
– 20 małych pieczarek
– 3 łyżeczki koncentratu pomidorowego
– 1 średnia marchewka
– 1 duża cebula
– ½ główki małego selera
– 1 łyżka majeranku
– 3 średnie ogórki kiszone
– sól i pieprz do smaku
– 1 świeża papryka
– 2 łyżeczki słodkiej papryki słodkiej
– 3 łyżki sosu sojowego lub tamari
– 5 ziaren ziela angielskiego
– 2 liście laurowe
– 1 łyżka roślinnej śmietanki (opcjonalnie)

WYKONANIE:

– cebulę, marchew, paprykę, selera pokroić drobną kostkę. Dodać do garnka z 3 łyżkami rozgrzanego oleju. Dodać pokrojone w niezbyt cienkie plastry pieczarki, ziele angielskie i liście laurowe. Dusić kilka minut na średnim ogniu

– dodać sporą szczyptę soli i 3 szklanki wody. Gotować na małym ogniu przez 10 minut
– dodać kotlety, zanurzać w płynie. Gotować 10 minut. Wyjąć i pokroić w paski
– do garnka dodać koncentrat, sos sojowy, paprykę, majeranek, śmietankę, sól i pieprz do smaku oraz ogórki i kotlety sojowe. Dusić przez chwilę
– odstawić na 1-2 godziny, by kotlety przeszły smakiem. Podgrzać i podawać z pieczywem, kaszą lub ziemniakami

DSC_0028

DSC_0004

DSC_0007

16 Komentarze

  1. Super się zapowiada. Bardzo pomocne byłoby podawanie na ile porcji są podane składniki, ewentualnie ile gramów gotowego produktu się otrzymuje. Robię obiady do pracy dla siebie, żony i syna i to dość istotna informacja.

  2. Przepis rewelacja
    moja sugestia to podsmażyć koncentrat z papryką słodką na odrobince oleju i rozprowadzić na patelni chochelką sosu i wszystko wlać do gara

  3. Nie jem soi, zrobiłam więc bez kotletów i sosu. Z nieco większą ilością pieczarek. Nie wiem jak się ma do mięsnej wersji, bo nigdy nie jadłam ale w Twoim wydaniu jest świetny. Mięsożercom też bardzo smakował. Zrobiłam go też w formie zapiekanki z ziemniaczanym puree na wierzchu. Wyszło kulinarne niebo :)

Twój komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany Required fields are marked *