FASOLOWE KOTLETY „JAJECZNE”
weganon 23 kwietnia 2020

DSC_0016

Choć kojarzą się z kuchnią PRL-u, to pierwszy przepis na kotlety jajeczne pojawił się już w 1929 roku. Przepis podała Elżbieta Kiewnarska w książce „100 potraw z jaj”. Jednak to dopiero po wojnie, kotlety święciły triumfy. Najpierw pojawiły się w barach mlecznych, a potem zagościły w domostwach. Najwięcej ich pojawiało się po Wielkanocy, kiedy zostawały jajka ze świąt. Serwowane w szkolnych stołówkach z sosem majonezowym, chrzanowym lub musztardowym. Składały się z siekanych lub ucieranych jaj na twardo, szczypiorku, duszonej cebulki, przypraw i tartej bułki. Moja wersja jest na bazie fasoli Jaś, dużej ilości szczypiorku, koperku. Żółta barwa od kurkumy, a jajeczny smak od soli kala namak, która kupicie bez problemu w ekologicznych sklepach i stoiskach ze zdrową żywnością w większych marketach. Kotlety idealnie smakują z surówka z kiszonej kapusty, marchewka groszkiem czy buraczkami. Do tego obowiązkowo puree z koperkiem :)

DSC_0029

SKŁADNIKI:

1,5 szklanki suchej fasoli Jaś
– 1 duży pęczek cienkiego szczypiorku
– 1 duża cebula
– 1 łyżka majeranku
– ¾ szklanki tartej bułki + do panierowania
– 2-3 łyżki oleju rzepakowego
– 1 płaska łyżeczka kurkumy
– 1 płaska łyżeczka soli kala namak (czarna sól) (lub mniej, zależy od Waszego smaku)
– 2 łyżki drobno siekanego koperku
– pieprz do smaku

WYKONANIE:

fasole namoczyć w zimnej wodzie 10-12 godzin. Odcedzić, zalać nową wodą i gotować do miękkości. Odcedzić, wystudzić i zmielić
– cebule pokroić w drobną kostkę i zrumienić na rozgrzanym oleju z dodatkiem szczypty zwykłej soli. Wyłączyć grzanie i dodać majeranek. Wymieszać
– do miski z fasolą dodać cebulę, drobno posiekany szczypiorek, koperek, pieprz, sól czarną, kurkumę i tartą bułkę. Dokładnie wymieszać i odstawić w chłodne miejsce na 30 minut
– kotlety formować wilgotnymi dłońmi (inaczej bułka się kiepsko przykleja). Obtaczać w bułce tartej i smażyć na niewielkiej ilości tłuszczu na rumiano z obu stron

DSC_0023

DSC_0038

DSC_0021

14 Komentarze

  1. Zdecydowanie tak :)
    Proponuje wyrabiać masę dłońmi przez kilka minut i gdy będzie zbyt sucha i się będzie kruszyła, dodać troszkę zimnej wody

  2. Dzień dobry Panie Weganonie, czy bułkę tartą można zastąpić zmielonymi płatkami owsiananymi? Chciałabym zrobić bardziej fit przepis :-) dziękuję i pozdrawiam

  3. Polecam 15 minut w 180 stopniach i układać kotlety na papierze do pieczenia. Po upieczeniu odczekać 2-3 minuty. Robią się wtedy bardziej twarde i łatwo je zdjąć

  4. Dodać odrobine wody. Niestety fasola, fasoli nierówna. I proszę smażyć na bardzo niewielkiej ilości tłuszczu, bo kotlety go chłoną i się rozpadają. Ważne też jest by masę wyrabiać dłońmi przez kilka minut, a nie łyżką

  5. Hmm strasznie suche mi to wyszlo mam obawe że nawet się nie zlepi a jak już to się będzie rozlatywac… Ci dodać żeby było lepiej?

  6. Cudo!! Nie miałam wytarczajaco fasoli i dodałam w zamian troche ugltkwanych ziemniaków, też fajnie. Naprawde pychota, Dzieki za inspiracje!

  7. Tak. Fasole dobrze wypłukać i gokladnie osuszyć. Pewnie będzie trzeba dodać więcej tartej bułki, bo ta z puszki jest bardziej wodnista

  8. Ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piec 15 minut w 180 stopniach. Wyjąc z piekarnika i odczekać około 1-2 minuty. Staną się wtedy twardsze

  9. Super dziękuję za odpowiedź;) A podpowiesz jeszcze jak je potraktować w piekarniku? Jaka temp i czas ?

  10. Dokładnie. Pestki dyni, słonecznika, orzechy włoskie lub mąka kukurydziana tak około 1/2 szklanki

  11. czym można zastąpić bulkę tartą tak żeby zrobić opcję bezglutenową?
    siemię lniane albo zmielone pestki dyni ?

Twój komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany Required fields are marked *