WĘDZONE TOFU Z NORI W WARZYWACH
weganon 4 grudnia 2015

 

Co najlepszego jest w rybie po grecku? Oczywiście warzywa :) i mówię to serio. Uwielbiam je. Rozgotowane, aromatyczne i w pomidorowym sosie.
Przepisów na wegańską wersję tego dania jest sporo. Głównie króluje seler z arkuszami nori. Ja takiej wersji nie jestem wstanie przełknąć. Choć uwielbiam selera, to nie w takiej formie. Chyba bardziej pasuję mi kalarepka czy boczniaki.
Idealną propozycją jest wędzone tofu. Pokrojone w plastry i obtoczone w nori. Te glony mają lekko rybny i morski smak. Jest wiele potraw na blogu z ich udziałem. Wszelkie pasty, klopsiki i galaretka.
Ważne są w tej potrawie duszone warzywa. Jednak chyba ważniejsze są przyprawy. To one nadają niepowtarzalnego aromatu i smaku.
Duszona marchew, korzeń pietruszki, seler, czosnek i słodkie szalotki. Wszystko połączone gęstym przecierem pomidorowym.
A przyprawy? Zdecydowanie gorczyca, majeranek, liść laurowy, rozmaryn, lubczyk, tymianek, mięta i pieprz cytrynowy. Jeżeli chodzi o koper, to dodaję suszony. Ten świeży ma teraz kiepski smak.
Jeszcze jednym dodatkiem, który stosuje, to groszek konserwowy. Według mnie bardzo pasuję do duszonych warzyw.
Ważne jest by warzywa były duszone w małej ilości wody. Po dodaniu przecieru trzeba maksymalnie odparować płyn. Nie ma chyba nic gorszego niż pływające w sosie warzywa.
A tak na marginesie, to jest to 400 post na blogu :)

 


SKŁADNIKI:

– 2 kostki wędzonego tofu po ok. 200 g
– 3 łyżki płatków nori (można sproszkować duże arkusze)
– 5 sporych marchewek
– 2 pietruszki
– 1 mały seler
– szklanka drobno pokrojonego pora (zielona część)
– 5 średnich szalotek
– 1 puszka groszku konserwowego
– 1 pęczek natki pietruszki
– sól i pieprz do smaku
– 2 szklanki gęstego przecieru pomidorowego
– 3 ząbki czosnku
– 3 ziarna ziela angielskiego
– 2 liście laurowe
– łyżeczka ziaren gorczycy
– łyżka suszonego majeranku
– łyżeczka tymianku
– łyżeczka igieł rozmarynu
– łyżeczka suszonego lubczyku lub łyżka drobno posiekanych świeżych listków
– łyżeczka suszonej mięty
– łyżeczka pieprzu cytrynowego
– łyżka suszonego koperku


WYKONANIE:

– tofu pokroić na grube plastry
– nori wymieszać z 3 łyżkami oleju i obtoczyć w tej mieszaninie tofu
– smażyć na złoty kolor z obu stron

– marchew, pietruszkę i selera zetrzeć na tarce o dużych oczkach
– szalotki, pora i czosnek pokroić na plasterki
– warzywa podsmażyć w garnku na 3-4 łyżkach oleju aż lekko zmiękną
– dodać szklankę wody i pół łyżeczki soli
– dusić do miękkości
– wszystkie przyprawy sproszkować w moździerzu i dodać do warzyw. Wymieszać
– dodać przecier i podgrzewać bez przykrycia do maksymalnego odparowania płynu (często mieszac by się nie przypaliło)
– dodać groszek i drobno posiekaną natkę pietruszki
– doprawić solą i pieprzem do smaku
– na dno naczynia wyłożyć trochę warzyw, następnie plastry tofu i znów warzywa
– wierzch można dowolnie ozdobić
– wstawić na kilka godzin do lodówki

 

2 Komentarze

Twój komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany